مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321A Decision-Making Model to Attract Private Sector Investors into BOT and BOO Water and Sanitation Projectsارائه مدل تصمیمگیری بهمنظور مشارکت در سرمایهگذاری پروژههای BOT و BOO بخش آب و فاضلاب کشور1173947010.22093/wwj.2017.39470FAالناز عباسزادهکارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت، گروه هنر و معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجید پرچمی جلالدکترای مدیریت ساخت و پروژه، استادیار دانشکده معماری دانشگاه تهران، گروه عمران، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران0000-0003-0923-5781امیر حسین رقیمیکارشناسی ارشد مهندسی سازه- عمران، گروه عمران، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانJournal Article20160830Economic development in any country depends on a multitude of factors, among which infrastructure construction projects constitute a major part. Included in this category are large-scale water supply and sanitation schemes that are commonly state-owned and require large allocations from the public funds. Article 214 of the 5th National Development Plan of the Islamic Republic of Iran mandates the Government to employ such public-private partnership tools as BOT (Build-Operate-Transfer) and BOO (Build-Own-Operate) as the means towards attracting private sector participation to ensure enhanced the efficiency and effectiveness of infrastructure projects. <br /> It is the objective of the present study to survey and identify the challenges facing such schemes based on the assessment of the contractual criteria and conditions commonly practiced in water and sanitation projects. The results are expected to lead to the development of a decision-making model that will encourage the private sector’s decision-makers to invest in these projects.<br /> Information was collected in two stages. The first stage involved a review of model contracts and interviews with water and sanitation experts. The data thus obtained was subjected to analysis using the SPSS software, which yielded 14 indices as the major components of the public-private partnership contracts used in the industry. In a second stage, the indices were tabulated and prepared in the form of a questionnaire which was presented to experts who were asked to assign weight scores of 1 to 10 to each of the indices. Ranking and scoring was accomplished using the TOPSIS method. Finally, the Pareto diagram was used to select the 10 more important indices which were further divided into two major and minor categories of indices. A model was then developed for scoring by the private sector investment advisors to help them in their decision-making process regarding BOD and BOO water and sanitation projects.<br /> The model thus developed serves as a guide for private sector investors in making strategic decisions. Moreover, the results indicate that employer-related indices play the more important role in the decisions made by contractors. Finally, it was inferred that the employer’s commitment, cooperation, and vision are the necessary factors that most probably contribute to the fulfillment of the partners’ expectations and that may ultimately guarantee the success of the project.توسعه اقتصادی کشورها بهعوامل گوناگونی از جمله اجرای پروژههای عمرانی زیرساخت بستگی دارد. شبکههای بزرگ آبرسانی و فاضلاب از جمله پروژههای زیرساخت بزرگی است که تحت مالکیت دولت بوده و به حجم بالایی از اعتبارات نیاز دارد. مطابق ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است بهمنظور افزایش کارآمد و اثربخش طرحهای سرمایهای، روشهای مشارکتی از جمله BOT و BOO را بهکمک بخش خصوصی بهکارگیرد. هدف از این مطالعه، بررسی و شناسایی چالشهای این گونه پروژهها با بهرهگیری از ارزیابی معیارها و مواد قراردادهای فوقالذکر در پروژههای مشارکتی آب و فاضلاب است و همچنین ارائه مدلی که بتواند به تصمیمگیری سرمایهگذاران بخش خصوصی جهت مشارکت در این گونه پروژهها منتج شود. ابزار جمعآوری اطلاعات در پژوهش پیش رو، مصاحبه با خبرگان صنعت آب و فاضلاب و توزیع پرسشنامه در 2 مرحله میان آنها است. در مرحله اول بررسی مفاد قراردادها، مصاحبه با خبرگان صورت گرفت و خروجی این مرحله، دادهها و ورودیهای لازم جهت تهیه پرسشنامه را مهیا ساخت. چهارده شاخص بهعنوان اصلیترین مواد این گونه قراردادها استخراج شد و در قالب جدولی میان خبرگان توزیع شد و این شاخصها با توجه به میزان اهمیتی که خبرگان برای آنها قائل بودند؛ از نمره 1 تا 10 امتیاز گرفتند. برای رتبهبندی و امتیازبندی شاخصها نیز از روش تاپسیس بهره گرفته شد و در نهایت با توجه به وزن شاخصها و ترتیب اهمیتی که با نمودار پارتو مشخص شد، در مرحله دوم 10 شاخص به دو دسته شاخص اصلی و شاخص فرعی شامل (4 شاخص اصلی و 6 شاخص فرعی) تقسیم شد و مدلی جهت امتیازدهی خبرگان سرمایهگذار (بخش خصوصی) برای تصمیمگیری در مشارکت ارائه شد. با مدل ارائه شده میتوان به پیمانکاران جهت تصمیمگیری مناسب و استراتژیک در سرمایهگذاری راهنمایی کرد. پژوهش نشان میدهد عواملی که مربوط به کارفرما میباشند، در تصمیمسازی پیمانکاران بزرگ مهمترین نقش را ایفا میکنند. لذا میتوان نتیجه گرفت که تعهدات کارفرما و بینش و همکاری و همراهی او با پیمانکاران میتواند رضایت طرفین و در نهایت موفقیت پروژه را به همراه آورد.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Public-Private Partnership in Water and Wastewater Industry Transaction Costs, Antitrust, and Nonlinear Pricingمشارکت خصوصی در بخش عمومی آب و فاضلاب: هزینههای مبادله، ضد انحصار و تعرفهگذاری غیرخطی18303947110.22093/wwj.2017.39471FAعلی مزیکیاستادیار گروه اقتصاد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهرانJournal Article20160906Adopting a long-term horizon in planning for investment in water and wastewater projects is especially important in Iran beacause of the nationwide water scarcity and the high water losses due to the worn out water supply networks and the traditional irrigation methods still in practice. One method commonly used to ensure enhanced and efficient investment in this sector is the Public-Private Partnership (P3) model which has proved to be successful in many cases but failing in others. The question that arises at this juncture then is what kind of contractual framework, if any, could enhance the likelihood of success in such partnership schemes. The traditional framework for public-private partnerships involves independent contractual agreements for each of the manufacturing, service delivery, and operation components, all of which would be reflected in the ultimate unit water price. In the modern framework, however, an integrated partnership is practiced which allows for the private sector partner to make more efficient use of nonlinear water pricing. The present study investigates the effects of different contractual frameworks from a pricing viewpoint. For this purpose, a theoretical model is initially developed of the water demand and cost structure for the construction and service delivery components. Social welfare will then be used as a measure to assess the endogenous results of both long-term and short-term contracts within the integrated and independent contractual frameworks which employ the nonlinear and the per-unit water pricing policies, respectively. Comparisons are then made using simulations based on numerical maximization methods. It is found that long-term contracts and deregulation of nonlinear pricing entail social benefits that ensure the success of the P3 framework under integrated contracts. Traditional methods of partnership or direct public investment may prove superior to the P3 framework from a social welfare perspective if the social costs of operation in water and wastewater projects exceed certain limits.اتخاذ رویکرد بلندمدت برای سرمایهگذاری در بخش آب و فاضلاب ایران از آنجا اهمیت پیدا میکند که کشور ما با کمبود آب روبه روست و در عینحال شبکه آبرسانی فرسوده بوده و از روشهای آبیاری عمدتاً قدیمی در بخش کشاورزی استفاده میکند و این موضوع منجر به میزان هدررفت بسیار زیادی میشود. با در نظر گرفتن این موضوع، یکی از روشهایی که برای سرمایهگذاری کارآمد در این بخش استفاده میشود، مشارکت خصوصی در بخش عمومی است که در موارد بسیاری موفق و گاهی هم ناموفق بوده است. لذا سوالی که مطرح میشود این است: چه نوع چارچوب قراردادی با بخش خصوصی احتمال موفقیت این نوع مشارکتها را افزایش میدهد؟ روش سنتی در این نوع مشارکت این گونه است که قسمت ساخت تجهیزات و خدمات توزیع و بهرهبرداری بهطور جداگانه توافق و اجرا میشود و ارتباط بین این بخشها از طریق قیمت بر واحد آب برقرار میشود. اما در روش مدرن، این مشارکت بهصورت یکپارچه انجام میشود و بهدلیل این یکپارچگی مشارکتکننده خصوصی میتواند از قیمتگذاریهای غیرخطی بهصورت کارآمدتری استفاده کند. در این مطالعه از دید قیمتگذاری، اثر نوع قراردادهای مشارکت بر موفقیت آنها تحلیل شد. ابتدا مدلسازی نظری ساختار تقاضای آب و هزینه ارائه آن در بخش ساخت و ارائه خدمات ارائه شد. سپس با استفاده از معیار رفاه اجتماعی نتایج درونزای انعقاد قراردادهای یکپارچه و جداگانه، که بر اساس آن قیمتهای غیرخطی و بر واحد استفاده میشوند، در قراردادهای بلندمدت و کوتاهمدت ارزیابی شد. مقایسهها با استفاده از شبیهسازی بر اساس روشهای حداکثرسازی عددی انجام شدند. طولانی کردن مدت قرارداد و استفاده آزادانه از قیمتگذاریهای غیرخطی برای موفقیتِ استفاده از مشارکت خصوصی یکپارچه در بخش عمومی دارای کارآمدی اجتماعی است. البته در صورت بزرگی هزینههای اجتماعی بهرهبرداری ممکن است بهتر باشد از رویکردهای سنتی و یا سرمایهگذاری مستقیم خود دولت استفاده شود.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Using the BSC Model to Evaluate the Financial Performance of the Urban Water and Wastewater Industryارزیابی عملکرد مالی صنعت آب و فاضلاب شهری بر اساس مدل BSC31413947210.22093/wwj.2017.39472FAمهدی گلی آیسکدانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد شاهرود، کارمند شرکت آب و فاضلاب نیشابورفرهاد دهداراستادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزآد شاهرودJournal Article20160926Among the different models so far proposed for the guiding and evaluation of organizational performance, the balanced scorecard (BSC) model is the only one that has been found capable of guiding an organization towards its goals from the lowest to the topmost levels in an integrated, sustained, efficient, and effective manner. The model in question is based on the goals and strategies adopted by an organization and it is, thus, a holistic approach that envisions the organization in all its aspects, leading to sysnergy among all the organization’s divisions. Moreover, the model has been found capable of lifting the inadequacies in performance evaluation systems in firms which strive to comply with financial milestones that draw heavily on reducing the unit price through practicing scales of economy and mass production. <br /> The present study initially investigates the effects of employing the criteria inherent to the BSC model on the financial performance evaluation of the urban water and wastewater industry. The required data are collected from 35 companies forming the statistical population over a four-year period from 2007 to 2010. The (four) independent variables belong to the SCR model and performance evaluation (i.e., sales efficiency rate) accounts for the independent one. Due to the insignificance of the coefficients of independent variables and the lack of correlation among the dependent ones, the step-by-step method is employed to enter the values for the variables into the model when testing the research hypotheses. The new model is found to confirm all the hypotheses. Moreover, a direct relationship is established between the SCR criteria, on the one hand, and the firm’s performance, on the other, such that any improvements in SCR evaluation criteria directly lead to improvements in performance. Finally, a value equal to unity obtained for hypothesis selection indicates the strong linear relationship holding between the financial SCR criteria and financial performance evaluation.<br /> Application of SCR to evaluate the financial performance of firms helps managers gain an understanding of most bilateral relations by striking balances among financial viewpoints, customer views, internal organization processes, and learning. Thus, it can serve as a guiding and control system to achieve organizational goals. Moreover, the process helps a greater sharing of views among managers and staff members to form a unified vision of the goals and the strategies to achieve those goals. Finally, the model can assist firms in evaluating their financial status, fiscal performance, and financial flexibility through creating an audit trail..از بین روشهای مختلفی که تاکنون برای هدایت و ارزیابی عملکرد سازمانها مطرح شدهاند، مدل کارت امتیازی متوازن، تنها روشی است که بهصورت پیوسته سازمان را از پایینترین تا بالاترین سطح آن به صورت یکپارچه، کارا و اثربخش به سمت اهدافش سوق میدهد. این مدل مبتنی بر اهداف و استراتژیهای سازمان و جامع نگر است. از تمام زوایا سازمان را بررسی میکند و از این طریق همگرایی کل بدنه سازمان را در راستای اهداف آن فراهم میآورد و علاوه بر آن قادر است ضعف سیستمهای ارزیابی عملکرد فعلی در شرکتها که متکی بر شاخصهای مالی و عمدتاً مبتنی بر کاهش بهای تمام شده ناشی از صرفههای مقیاس و تولید انبوه است را رفع کند. در این پژوهش به بررسی تأثیر استفاده ازمعیارهای کارت امتیازی متوازن بر ارزیابی عملکرد مالی صنعت آب و فاضلاب شهری پرداخته شد. دادههای این پژوهش از 35 شرکت جامعه آماری در یک دوره زمانی چهار ساله از سال 86 تا 89 استخراج شده است. متغیرهای مستقل مربوط به کارت امتیازی متوازن شامل چهار معیار و متغیر وابسته ارزیابی عملکرد شامل نرخ بازده فروش در نظر گرفته شد. بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش از روش گام به گام برای ورود متغیرهای ورودی با توجه به عدم معنا دار بودن ضرایب متغیرهای مستقل و عدم هم خطی یا ناهمبسته بودن بین متغیرهای مستقل، انتخاب شد که سبب شد تمامی فرضیههای پژوهش با ارائه مدل جدید مورد تأیید قرار گیرند. این پژوهش نشان میدهد که بین معیارهای ارزیابی متوازن و عملکرد شرکتها رابطه مستقیمی وجود دارد و در نتیجه بهبود معیارهای ارزیابی متوازن باعث بهبود عملکرد شرکت میشود. با توجه به ضریب تعیین فرضیه یک میتوان گفت که رابطه خطی قوی بین معیارهای مالی ارزیابی متوازن و ارزیابی عملکرد وجود دارد. استفاده از روش امتیازی متوازن در ارزیابی عملکرد مالی از طریق توازن بین دیدگاههای مالی، مشتریان، فرایند داخلی و رشد و یادگیری، به درک بسیاری از روابط دو سویه از سوی مدیران کمک مینماید و میتواند به عنوان یک راهنما و سیستم کنترلی در رسیدن به اهداف کمک کند؛ دیدگاههای مدیران و کارکنان را بههم نزدیک کرده و تصویری یکسان از اهداف و خط مشی مرتبط با آن را ارائه دهد و از طریق ایجاد زنجیره عطف، شرکت را در ارزیابی وضعیت، عملکرد و انعطافپذیری مالی یاری رساند.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Economic Requirements of Water Resources Managementالزامات اقتصادی مدیریت منابع آب42563947310.22093/wwj.2017.39473FAناصر خیابانیدانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانسروش باقریدانشجوی دکترای اقتصاد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهرانامیر بشیریپوردانشجوی دکترای اقتصاد، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهرانJournal Article20160914Indicators of water resources status and water consumption in Iran reveal an imbalance between supply and demand. This is compounded by the current unrealistic water price that signals the inefficiency of the water market in Iran. In economics parlance, the most important factors responsible for the low efficiency of water market are inaccurate valuation and failure to define the ownership rights of water. Low prices, low sensitivity of water demand to prices, and the lack of proper inputs as substitutes for water resources have collectively contributed to excessive pressures on the available water resources for domestic, industrial, and agricultural uses. A brief glance reveals that water resources in Iran are merely priced based on cost accounting. This is while study has shown that developed countries adopt approaches to water pricing that not only consider the final cost of water but also take into account such other parameters that are affected by intrinsic value of water including its bequest and existence values. The present paper draws upon the concepts of value, expenses, and pricing of water in an attempt to explore the marketing and pricing of water resources as the two major tools economists employ in the management of these resources. It is the objective of the study to arrive at an accurate definition of ownership rights of water resources to improve upon the present water marketing. In doing so, the more important components of modern pricing strategies adopted by developed nations will also be investigated. Results indicate that the present cost accounting method used in pricing water in Iran will in the long-run lead to the wastage of water resources and that it should, therefore, be given up in favor modern and more realistic policies to avoid such waste of resources.نماگرهای وضعیت منابع و مصارف آب در کشور بیانگر عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آن است. سیگنالدهی نامناسب قیمت آب از ناکارایی بازار آب حکایت دارد. مطابق با ادبیات علم اقتصاد، ارزشگذاری نادقیق و عدم تبیین حقوق مالکیت آب از جمله مهمترین عوامل پایین بودن کارایی بازار آب بهحساب میآید. قیمتهای پایین، حساسیت کم تقاضای آب نسبت به قیمت و نبود نهادههای جانشین منابع آبی مجموعه عواملی است که منجر به برداشت بیرویه از منابع آب در بخشهای مصرفی، صنعتی و کشاورزی شده است. در این راستا بررسیها حاکی از آن است که قیمتگذاری منابع آبی در ایران عمدتاً مبتنی بر روش حسابداری بوده در صورتیکه مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که رویکرد قیمتگذاری آب در کشورهای توسعه یافته، نهتنها هزینه نهایی آب را در نظر میگیرد، بلکه در محاسبه قیمت آب به پارامترهایی دیگری که عمدتاً متأثر از ارزش ذاتی آب نظیر ارزش میراثی و وجودی است، توجه ویژه دارند. مقاله حاضر با عطف توجه به مفاهیم ارزش، هزینه و قیمتگذاری آب بر اساس اصول اقتصادی، به تبیین ادبیات بازاریابی و قیمتگذاری دقیق منابع آب بهعنوان دو استراتژی مهم اقتصاددانان در مدیریت منابع آب میپردازد. نتایج پژوهش حاضر بر تبیین دقیق حقوق مالکیت جهت ایجاد بازاریابی منابع آبی و احتساب پارامترهای مهم در قیمتگذاری مدرن منابع آبی در کشورهای توسعه یافته دلالت دارد و کاملاً مشهود است که قیمتگذاری موجود آب در ایران به شیوه حسابداری در بلندمدت موجب اتلاف منابع آبی کشور شده و لذا لازم است که این رویکرد برای جلوگیری از هدر رفت منابع مورد تجدیدنظر قرار گیرد.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Validity of the Environmental Kuznets Curve Hypotheses in Water Pollution A Case Studyبررسی فرضیات منحنی کوزنتس محیط زیستی (مطالعه موردی آلودگی آب)57643947410.22093/wwj.2017.39474FAهدیه علیشیریدانشجوی دکترای اقتصاد نفت و گاز، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانسیدحسین سجادیفرعضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریاراعظم محمدباقریپژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات بینالمللی انرژی، تهرانJournal Article20160926Among the different environmental pollutions, water pollution is of especial importance due to the rather unchanging supply of this vital resource on a global scale and because of the dire consequences of its pollution for human health. The relationship between water production and its pollution can thus established and used as a measure of environmental degradation. This relationship can then be captured and analyzed in terms of environmental Kuznets hypotheses. It may be claimed that the early stages of economic growth is associated with lower per capita income and water pollution but the trend is reversed with increasing per capita income and improved economic growth. The present study was conducted using the panel data technique and the Kuznets environmental hypotheses were examined for the two groups of developed and developing countries under the two scenarios of using either per capita GDP or the share of industry to the added value in GDP as an indicator of economic growth. Results indicate that under both scenarios, Kuznets hypotheses are confirmed when studying the situation in developing countries but refuted in the case of developed countries.در میان آلودگیهای محیط زیستی، آلودگی آب از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا مقدار این منبع حیاتی در جهان تقریباً ثابت است و آلودگی آن به شدت بر سلامت انسان اثر میگذارد. از اینرو ارتباط تولید و آلودگی آب به عنوان شاخصی از تخریب محیط زیست قابل اثبات است بهگونهای که میتوان فرایند آن را در قالب فرضیات محیط زیستی کوزنتس تحلیل نمود. بر این اساس میتوان گفت مراحل اولیه رشد اقتصادی با آلودگی آب همراه است و در سطوح بالاتر درآمد سرانه این روال معکوس میشود. روش بررسی این مطالعه شیوه داده تابلویی است. در مقاله حاضر فرضیات محیط زیستی کوزنتس در دو حالت و برای دو گروه کشور مورد بررسی قرار گرفت: گروه اول: تولید ناخالص داخلی سرانه و گروه دوم: سهم ارزش افزوده صنعت از تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص رشد اقتصادی، برای گروه منتخبی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. مطابق نتایج حاصل از مدل فرضیه کوزنتس در هر دو حالت، شاخص بودن تولید ناخالص سرانه و سهم ارزش افزوده صنعت، به عنوان معیار رشد اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه، مورد تایید قرار میگیرد و برای کشورهای توسعه یافته رد میشود.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Impacts of Targeted Subsidy Act on Urban Water Consumption in City of Mashhadتأثیر قانون هدفمندی یارانهها بر مصرف آب شهری مشهد65733947510.22093/wwj.2017.39475FAفریدون عباسپوردانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانمحمد رضا جلیلی قاضی زادهاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانجلال عطاریاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20160703An objective of the Targeted Subsidy Act in Iran, which came into effect in 2010 in Iran, is to manage water demand. Despite the importance of this Act, evaluation of its effects especially on urban water networks has been rarely reported. The present study aims to investigate the impacts of the first phase of its implementation on the water consumption for different uses in the city of Mashhad. For this purpose, the data records of water consumption over a period of 10 years were analyzed and expert views were collected. Results indicated that although the Act in its early years of implementation led to reduced consumption and a shift was observed in water consumption for different uses, the increasing trend of water consumption was later resumed. It was also found that as reductions in water consumption for different urban uses is directly related to the users’ interests. Water consumption reduction fits the gamma probability density function. Based on the data obtained, water production and supply did not decline during the study period despite the reduction observed by authorized users. It may, therefore, be inferred that illegal connections increased during the study period. Thus, the Act did not seemingly have the impacts, at least as much as expected, on reducing urban water consumption.<strong>یکی از اهداف قانون هدفمندی یارانهها در ایران مدیریت مصرف آب است که از سال 1389 به مرحله اجرا درآمده است. علیرغم اهمیت این قانون، ارزیابی تأثیرات آن، بهویژه درباره کاهش مصرف آب در شبکههای شهری بهندرت گزارش شده است. در این پژوهش، اثرات اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها بر مصرف آب در شبکه توزیع شهر مشهد برای کاربریهای مختلف بررسی شده است. به این منظور، دادههای تولید و مصرف آب این شهر در یک دوره دهساله تحلیل شد و نظرات کارشناسان نیز اخذ گردید. نتایج نشان داد که اگر چه اجرای طرح در سالهای اولیه باعث کاهش و جابجایی طبقات مصرف آب شده، اما در سالهای بعد روند افزایشی مصرف ادامه پیدا کرده است. برای کاربریهای مختلف شهری، مقدار کاهش مصرف آب، با منافع مصرفکنندگان ارتباط مستقیم دارد. توزیع درصد کاهش مصرف مشترکین نیز، از تابع چگالی احتمال گاما تبعیت میکند. نتایج همچنین نشان داد که در این دوره علیرغم کاهش مصارف مجاز، تولید آب کم نشده و بنابراین استنباط میشود که مصارف غیرمجاز افزایش داشتهاند. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که اثرات قانون هدفمندی برای کاهش مصرف در حد مورد انتظار نبوده است.</strong>مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Economic Value Approach to Industrial Water Demand Management, A Case Study of Chemical Plantsارزش اقتصادی، رویکردی برای مدیریت تقاضای آب در مصارف صنعتی مطالعه موردی: صنایع تولید مواد شیمیایی74833947610.22093/wwj.2017.39476FAمرتضی تهامی پور زرندیاستادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20160905Limitations in water supply to meet the increasing demand have encouraged both planners and researchers to focus attention on water demand management, in which such economic tools as the water pricing system play a major role. A fundamental component of the pricing system is the estimation of the economic value of water, which reflects a firm’s maximum affordable water price or the ultimate elasticity of industrial water. The present study was conducted to estimate the economic value of water for basic chemical plants, excluding fertilizers and nitrogen compounds (code 2411), representing the four-digit ISIC industrial codes which account for about 14% of the total industrial water consumption. The econometric method of production function within the framework of panel data and the residual method were used. Data were collected from the Census of medium-sized businesses carried out by the Statistical Center of Iran over the period 1997–2013. Results showed that one cubic meter of water allocated to the plants surveyed creates a value of 3,7071 Rials, which shows a large gap with the current purchase price of 5685 Rials. Moreover, it was found that the present water prices account for only about 1.3 percent of the total production cost of basic chemicals, excluding fertilizers and nitrogen compounds. It may, thus, be concluded that it is reasonable to increase the present water tariffs and discriminate among the various manufacturing codes by differences in tariffs in order to achieve water demand management goals. Finally, the information emerging from the study may be exploited to improve the revenues earned by water authorities or to carry out feasibility studies of industrial water development projects.<strong>محدودیت در افزایش عرضه آب برای پاسخگویی به تقاضای رو به افزایش، باعث شده است تا توجه برنامهریزان و محققان به سمت مدیریت تقاضای آب معطوف شود. در این راستا، ابزارهای اقتصادی از جمله نظام قیمتگذاری، نقش مهمی در مدیریت تقاضای آب دارند. یکی از مهمترین مبانی تعیین قیمت، برآورد ارزش اقتصادی آب است. ارزش اقتصادی در مصارف صنعتی بهعنوان قیمت طرف تقاضا، حداکثر توان پرداخت بنگاه را نشان میدهد. بنابراین، این مطالعه با هدف برآورد ارزش اقتصادی آب برای صنایع تولید مواد شیمیایی اساسی بهجز کود و ترکیبات ازت (کد2411) بهعنوان نمایندهای از کدهای چهار رقمی صنعتی که حدود 14 درصد مصرف آب را در بین فعالیتهای صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است، انجام شد. برای دستیابی به هدف مطالعه، از روش اقتصاد سنجی تابع تولید در قالب مدل دادههای تابلویی و همچنین روش باقیمانده استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طرح آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران برای دوره 92-1376 استخراج شد. نتایج نشان داد که تخصیص هر مترمکعب آب به فعالیتهای صنعتی یاد شده، ارزشی معادل 37071 ریال ایجاد مینماید که با هزینه فعلی خرید هر متر مکعب آب در این کد صنعتی که حدود 5685 ریال است، فاصله زیادی دارد. همچنین نتایج نشان داد که هزینه آب در فرایند تولید مواد شیمیایی اساسی بهجز کود و ترکیبات ازت (کد2411) حدود 3/1 درصد کل هزینههای تولید را شامل میشود. بر اساس یافتههای بهدست آمده، میتوان نتیجه گرفت که امکان افزایش تعرفه آب در قالب سیاست تبعیض قیمت بین کدهای صنعتی در راستای مدیریت تقاضای آب وجود دارد. همچنین اطلاعات فراهم شده در این مطالعه میتواند برای بهینهسازی درآمد شرکتهای متولی آب و امکانسنجی طرحهای توسعه منابع آب در بخش صنعت مفید باشد.</strong>مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Effects of Energy Carriers and their Price Increases on the National Economic Sectorsتأثیر حاملهای انرژی و برآورد افزایش قیمت آن در بخشهای اقتصادی کشور84943947710.22093/wwj.2017.39477FAناصر شاهنوشیاستاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهدلیلی ابوالحسنیاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-0923-5781کامران داوریاستاد گروه مهندسی آب، دانشگاه فردوسی مشهدفاطمه حیاتغیبیدانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریزهرا نعمتالهیدانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساریJournal Article20160905It is presumed that changes in energy prices directly affect water consumption, especially if abstracted from groundwater resources, because of the vital role energy plays in the different stages of water abstraction and treatment. The present study was, thus, designed and implemented to examine the effects of different energy pricing scenarios on water consumption. The estimated values were obtained according to the dynamic general equilibrium model using 2011 as the base year and different scenarios likely to realize over the following ten years. Results indicate that water price will increase by 4.42% in the base year if a 100% increase occurs in the prices of all the energy carriers, with the contributions of oil products, power, and natural gas to the increased water price being 72.18%, 17.7%, and 10.12%, respectively. Clearly, oil products have the greatest impact on water prices and reductions in water demand in most economic activities. Moreover, a decline, albeit with a certain fluctuation, is observed in water consumption percentages with all the scenarios examined and the values of the variables are predicted to return to their non-shock status so that the shock effects gradually disappear. At lower energy price rates, the reactions to increasing energy prices realized in the form of increased water price and declining water consumption exhibit an exponentially declining trend. It may be concluded that changes in energy prices under the present conditions do not generally lead to any substantial changes in water demands. This may be attributed to the currently rather low energy prices. In the farming and horticulture subsectors, however, reduction in water demand is notable.با توجه به اهمیت و نقش انرژی در مراحل مختلف آمادهسازی آب برای مصارف تولیدی، خدماتی و خانگی، بسیاری از پژوهشگران معتقدند که تغییر قیمت حاملهای انرژی، میزان استفاده از آب بهویژه آبهای زیرزمینی را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی سناریوهای مختلف تغییر قیمت حاملهای انرژی بر مصارف آب صورت گرفت. نتایج مطالعه بر مبنای الگوی تعادل عمومی پویا، بر اساس سال پایه 1390 و سناریوسازی برای ده سال آتی برآورد شده است. بر اساس نتایج مطالعه، با افزایش 100 درصدی قیمت تمامی حاملهای انرژی، قیمت آب در سال پایه، 42/4 درصد افزایش مییابد. سهم فرآوردههای نفتی، برق و گاز در تغییر قیمت آب به ترتیب 18/72، 7/17 و 12/10 درصد است. در بین حاملهای انرژی مختلف، افزایش قیمت فرآوردههای نفتی بیشترین تأثیر را بر قیمت آب و کاهش تقاضای آب در اکثر فعالیتهای اقتصادی دارد. در تمامی سناریوهای مورد بررسی، درصد کاهش مصرف آب، با مقداری نوسان در طول دوره کاهش مییابد. مقدار متغیرها به مسیر بدون اعمال شوک باز میشود و به تدریج اثر شوک اعمالشده از بین میرود. در نرخهای پایینترِ شوک قیمتی، واکنش افزایش قیمت آب و کاهش مصرف آن به افزایش قیمت حاملهای انرژی، بهطور تصاعدی کاهش مییابد. در مجموع در وضعیت موجود، درصد تغییر تقاضای آب در نتیجه تغییر قیمت حاملهای انرژی چندان قابل توجه نیست که یکی از علل این مسئله، پایین بودن سطوح فعلی قیمت است؛ اما در زیر بخش زراعت و باغداری از بخش کشاورزی، مقدار کاهش مصرف آب، قابل تأمل است.مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Effective Drinking Water Pricing, A Case Study of Arak Cityقیمتگذاری کارآمد آب شرب (مطالعه موردی شهر اراک)951033947810.22093/wwj.2017.39478FAسید حسین سجادیفرعضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریارشاهین پاکروحمعاون پشتیبانی و هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور0000-0003-0923-5781علی اصغر قانعمعاون برنامهریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوربهرام فتحیعضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریارJournal Article20160915Drinking water pricing is a major challenge facing the water and wastewater industry in Iran where decisions of water pricing are essentially based on social, legal, administrative, and financial criteria with only a slight heed, if any, paid to economic considerations. Generally speaking, the price of water in Iran reflects a percentage fraction of the costs of water production and distribution while an economterically efficient model of water pricing is absent. This failure to account for economic considerations in water pricing has turned water into a commodity supplied either at a very low price or free of charge in cases. The current situation of water scarcity which is complicated by a multitude of environmental problems can only be ascribed to the present water pricing policies. It is, therefore, essential for the water sector to employ economic tools, adopt relevant approaches, and execute optimized strategic policies in an attempt to reduce the negative impacts of the imminent water crisis. Based on the above considerations, the present study was designed to investigate and review optimal water pricing policies at Arak Water and Wastewater Authority which functions as a business offering both domestic and non-domestic water services. The cost function considered is a translog one and the seemingly unrelated regressions are used for estimation. Results show that the domestic water price levied from customers covers only 33% of the total production and delivery costs such that Arak Water & Wastewater Authority practices the economy of scale in producing both domestic and non-domestic water. Considering the fact that pricing based on the marginal cost under the conditions of economy of scale leads to financial losses for Arak W&W Authority, it seems appropriate to calculate the second best price as suggested by Frank Ramsey. Thus, the marginal cost was combined with the price elasticity for the domestic water demand in the different seasons of the year to obtain the second best prices proposed for the different seasons. Results indicate that water prices during the high demand months of spring and summer should be higher than the marginal cost while it must be below this level during the low demand months of fall and winter.<strong>یکی از مشکلات اصلی صنعت آب و فاضلاب در کشور نوع قیمتگذاری آب شرب است. در ایران تصمیمات راجع به قیمتگذاری خدمات آبی بیشتر بر مبنای ملاکهای اجتماعی، قانونی، اداری و مالی بوده و ملاحظات اقتصادی کمترین نقش را دارند. قیمتی که مصرفکننده برای آب میپردازد، بر اساس درصدی از هزینههای حسابداری تولید و توزیع آب است و مدلهای کارآمد اقتصادی برای قیمتگذاری مورد استفاده قرار نگرفته است. عدم توجه به الزامات اقتصادی در قیمتگذاری بخش آب موجب شده است که آب بهعنوان یک کالای رایگان یا بسیار ارزان عرضه شود. بهطور یقین، وضعیت کنونی کمیابی منابع آبی و مشکلات متعدد محیط</strong><strong></strong><strong>زیست</strong><strong>ی</strong><strong>، پیامد این نوع نگرش اشتباه بوده است. برای کاهش اثرات منفی بحران و اجرای سیاستهای راهبردی بهینه در حوزه آب باید بیش از پیش ابزارها و راهکارهای اقتصادی را مورد توجه قرار داد. در این مطالعه، سیاستهای قیمتگذاری بهینه در امور آب و فاضلاب شهر اراک بهعنوان یک بنگاه دو محصولی که خدمات آب خانگی و غیر خانگی را عرضه میکند، بررسی شده است. تابع هزینه دارای فرم ترانسلوگ بوده و روش برآورد سیستم معادلات به ظاهر نامرتبط است. نتایج نشان میدهد که قیمت فروش آب خانگی فقط 33 درصد هزینه نهایی را پوشش داده و امور آب و فاضلاب شهر اراک در تولید آب خانگی و غیر خانگی دارای اقتصاد مقیاس است. با توجه به این که قیمتگذاری هزینه نهایی در شرایط وجود اقتصاد مقیاس منجر به زیان امور آب و فاضلاب اراک میشود، مناسب است که قیمتهای بهینه دوم به روش پیشنهادی رمزی محاسبه شود. با تلفیق هزینه نهایی با کششهای قیمتی تقاضای آب خانگی فصلهای مختلف سال، قیمتهای بهینه دوم رمزی برای فصلها پیشنهاد شده است. نتایج قیمتگذاری بهینه دوم رمزی بیان میکند که برای دستیابی به حداکثر رفاه اجتماعی لازم است که قیمتهای آب خانگی در فصلهای تابستان و بهار از هزینه نهایی بیشتر و در فصلهای پاییز و زمستان از هزینه نهایی کمتر باشد.</strong>مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Using Artificial Neural Networks to Determine Significant Factors Affecting the Pricing of WPT Effluent for Industrial Uses in Isfahanبررسی عوامل مؤثر بر قیمت پساب تخصیص داده شده به صنعت در استان اصفهان با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی1041123947910.22093/wwj.2017.39479FAمسعود میرمحمدصادقیدکترای مهندسی ژئوتکنیک، مدیرعامل شرکت آب منطقهای اصفهانبابک ابراهیمیدکترای ژئومورفولوژی، مدیر دفتر برنامهریزی
و بررسیهای اقتصادی شرکت آب منطقهای اصفهانمینو نظیفی نایینیکارشناس بودجه و بررسیهای اقتصادی شرکت آب منطقهای اصفهانشهرام نخعیرئیس گروه آبهای زیر زمینی شرکت آب منطقهای اصفهان0000-0003-0923-5781Journal Article20160922The evidence indicates increasing trend of use of municipal wastewater treatment effluent as an alternative source of water both in developed and developing countries. Proper pricing of this unconventional water is one of the most effective economic tools to encourage optimum use of fresh water resources. In this study, artificial neural network is employed to identify and assess the factors affecting effluent tariffs supplied to local industries in Isfahan region. Given the wide variety of factors involved in the ultimate value of wastewater traement plant effluent, an assortment of relevant factors has been considered in this study; the factors include the population served by the treatment plant, volume of effluent produced, maintenance, repair and replacement. costs of operating plants, topography, different water uses in the region, industrial wastewater collection fees, unit cost of pipe and fittings, and the volumes of water supplied from springs and aqueducts in the region. Neural network modeling is used as a tool to determine the significance of each factor for pricing effluent. Based on the available data and the neural network models, the effects of different model architectures with different intermediate layers and numbers of nodes in each layer on the price of wastewater were investigated to develop aand adopt a final neural network model. Results indicate that the proposed neural network model enjoys a high potential and has been well capable of determining the weights of the parameter affecting in pricing effluent. Based on the the results of this study, the factors with the greatest role in effluent pricing are unit cost of pipe and fittings, industrial use of water, and the costs of plant maintentance, repair and replacement.<strong>استفاده از فاضلاب شهری تصفیه شده به عنوان یک منبع آب جایگزین، در اقصی نقاط دنیا افزایش یافته و شواهد نشانگر روند روز افزون استفاده از این منبع آب غیرمتعارف در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. قیمتگذاری مناسب بر پساب، یکی از مهمترین ابزارهای موثر در مصرف بهینه این منبع آبی است. در این پژوهش با استفاده از مدل شبکه عصبی، عوامل موثر بر قیمت پساب تولیدی در محدوده اصفهان بررسی شد.</strong><strong>عوامل موثر بر تعرفه پساب بسیار متنوع است. در این پژوهش اثر عواملی چون جمعیت تحت پوشش تاسیسات تصفیه فاضلاب، حجم پساب تولیدی در تصفیهخانههای فاضلاب، هزینههای بازسازی و نگهداری تصفیهخانههای در حال بهرهبرداری، تراز ارتفاعی، مصارف مختلف آب در منطقه، کارمزد خدمات دفع فاضلاب صنعتی، هزینه تمام شده هر متر اجرا و اتصال لوله و حجم منابع آب تولیدی توسط قنوات و چشمههای منطقه بر قیمت پساب مورد بررسی قرار گرفت. مدلسازی شبکه عصبی بهعنوان ابزاری برای شناسایی اهمیت این عوامل بر قیمت پساب بهکار گرفته شد. باتوجه به دادههای موجود و مدلهای شبکه عصبی، اثر انواع معماریها و ساختارها با تعداد لایههای میانی متفاوت و تعداد متفاوت گرههای هر لایه بر دادههای قیمت پساب، بررسی شد و مدل شبکه عصبی نهایی انتخاب شده است.</strong><strong>نتایج نشان میدهد که شبکه عصبی از قدرت بالایی برخوردار است و بهخوبی توانسته است اهمیت پارامترهای مختلف در قیمتگذاری پساب را تعیین کند. بر اساس نتایج این پژوهش عواملی چون هزینه تمام شده هر متر اجرا و اتصال لوله انتقال، مصرف آب در بخش صنعت و هزینههای بازسازی و نگهداری تصفیهخانههای در حال بهره برداری دارای بیشترین اهمیت در شاخص قیمت پساب است.</strong>مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Water Pricing as an Economic Justification for Reducing Non-Revenue Water (NRW) Projectsبررسی نقش قیمت آب در توجیه اقتصادی طرحهای کاهش آب بدون درآمد1131253948010.22093/wwj.2017.39480FAمسعود تابشاستاد دانشکده مهندسی عمران و عضو قطب علمی مهندسی و مدیریت زیر ساختهای عمرانی، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران0000-0002-8982-8941سهیلا بیگیدانشجوی دکترای مهندسی عمران- آب، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران0000-0003-0923-5781Journal Article20160927Management of water demand and modification of consumption patterns are becoming increasingly essential due to the increasingly limited precipitation and the growing population which have led to both severe restrictions on renewable water resources and increasing demands for water in Iran. The most important consumption management measures involve reducing Non-Revenue Water (NRW) and decreasing water losses in the water supply system. Non-revenue water is defined as the difference between the total inflow and the metered consumption in the supply system. The losses may be divided into the two components of apparent and real losses. Achieving reductions in non-revenue water calls for the careful study and evaluation of the operational procedures proposed in each case since reductions will be economical only when accurate and realistic values are considered in water pricing. The present study draws upon the data obtained from non-revenue water projects implemented in District 4 of Tehran Water and Wastewater Company, the measures proposed by the project consultant, and the economic justifications claimed for all the costs associated with the measures to eliminate water losses. The cost of the proposed measures are calculated for two different economic values of water proposed to ensure benefits, and under four different interest rates. Results confirm the profitability of the non-revenue water solutions based on the finished cost of water even at subsidized rates of public funds. However, project profitability will be in question if the economic price of water is assumed to be equivalent to the total trade price of water and if both real and apparent losses are to be reduced.<strong>محدودیت میزان بارش در کنار رشد روزافزون جمعیت که باعث محدودیت شدید منابع تجدیدپذیر و افزایش تقاضای آب در کشور شده است، امر مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف را بیش از پیش ضروری ساخته است. از مهمترین روشهای مدیریت مصرف، کاهش آب بدون درآمد و تلفات آب در سامانههای آبرسانی است. آب بدون درآمد، مابهالتفاوت آب تولید شده با مصارف اندازهگیری شده است که به دو بخش تلفات ظاهری و واقعی تقسیم میشود. در راستای تعیین مقدار سوددهی پروژه لازم است کلیه مراحل عملیاتی کاهش آّب بدون درآمد مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. </strong><strong>در این تحقیق </strong><strong>با استفاده از اطلاعات مربوط به یک پایلوت، آب بدون درآمد در منطقه 4 آب و فاضلاب تهران و راهکارهای پیشنهاد شده توسط مشاور پروژه، توجیه اقتصادی کلیه هزینههای مربوط به رفع تلفات در نظر گرفته شد. صرفه اقتصادی انجام راهکارهای پیشنهادی در دو حالت ارزش اقتصادی آب برای تعیین منافع حاصل و در چهار سناریو با نرخ تنزیلهای مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان دهنده سودآوری مناسب اجرای راهکارهای آب بدون درآمد با درنظر گرفتن قیمت تمام شده آب برای تعیین سود پروژه، حتی در نرخ تنزیلهای غیر واقعی و توجیهطلبانه اقتصادی در بودجههای عمومی است. اما در شرایطی که ارزش اقتصادی آب معادل قیمت خرید و فروش آب برای کاهش تلفات واقعی و ظاهری فرض شود، سودآوری پروژه با چالش مواجه میشود.</strong>مهندسین مشاور طرح و تحقیقات آب و فاضلاب اصفهانمجله آب و فاضلاب1024-593628120170321Potential Effects of a Water Market on Enhancing Water Productivity and Reducing Water-Related Conflicts in Fars Province, Iranاثرات بالقوه ایجاد بازار آب بر ارتقاء بهرهوری و کاهش منازعات مربوط به آب در استان فارس1261383948110.22093/wwj.2017.39481FAمنصور زیباییاستاد بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیرازمرضیه ملک ورنوسفادرانیدانش آموخته کارشناسی ارشد، بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیرازJournal Article20160922The growing demand for water and the declining trend in renewable water resources in most regions has led to serious limitations on water availability calling for the sustainable management of the harvestable resources. This has, in turn, encouraged most planners in the water sector to focus on demand management. A number of tools are already available for realizing water demand management goals; one such tool is establishing a water market. The present study is designed and implemented in two stages to investigate the role of a water market in water resources management. In the first stage, the creation of a water market at the farm and basin levels is simulated using a mathematical planning model. The second stage involves the investigation of the combined effects of the water market and water extraction rationing policies. It is found that rationing policies lead to reduced extractions from groundwater resources. The two-stage random cluster sampling method is used to collect the required data. Pilot villages are selected based on the data obtained from the first sampling stage. Pilot farms are then selected in the second stage based on water availability in each place. The input-output data, quantities of available water, and any other data required are finally collected through interviews with local farmers. Results reveal that the volume of exchanged water accounts for 9.5% of the total water consumed and the average improvement gained in farmers’ income ranges from 15 to as high as 42%. This clearly provides enough incentives for the farmers to enter the water market. Like all other water saving policies and measures, establishing a water market might increase consumption, contrary to the national objectives, in the absence of proper supplementary preventive measures. Thus, a second scenario is designed to investigate the combined effects of both water extraction rationing and water marketing. According to this scenario, the total annual irrigation water allocations to the representative farms in groups 1 and 2 are reduced by 20 and 30%, respectively, to observe reductions in farmers’ income levels of only 8 to 11%. This indicates that the simultaneous implementation of both water extraction rationing and water marketing is able to guarantee reductions in water consumption without any considerable decline in farm income levels. The water thus saved can then be used for groundwater protective measures and environmental water allocations. Water meters and volumetric water delivery systems as components of a sound water bookkeeping system considerable at both farm and basin levels will form the prerequisite measures to any water saving policies such as water marketing.<strong>افزایش تقاضا برای آب در بیشتر مناطق و روند کاهشی منابع آب تجدیدپذیر، سبب ایجاد محدودیتهای جدّی در دسترسی به منابع آبی و لزوم مدیریت پایدار و مناسب این منابع شده است. بههمین دلیل، در حال حاضر تلاش برنامهریزان بخش آب بهسمت مدیریت تقاضا معطوف شده است. برای اجرای این سیاست، ابزارهای مختلفی وجود دارند که از جمله آنها میتوان به بازار آب اشاره کرد. از این رو در مطالعه حاضر به نقش بازار آب بر مدیریت منابع آب پرداخته شد. این مطالعه از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، ایجاد بازار آب با استفاده از مدل برنامهریزی ریاضی در سطح مزرعه و دشت، شبیهسازی شد. در بخش دوم اثرات ایجاد بازار آب و سیاست سهمیهبندی مقدار برداشت آب بررسی شد. سیاست سهمیهبندی، مقدار برداشت از سفرههای آب زیرزمینی را کاهش میدهد. دادههای مورد نیاز با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای فراهم آمد. در مرحله اول بر اساس میزان دسترسی به منابع آب، روستاهای نمونه انتخاب شدند. در مرحله دوم با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک، مزارع نمونه انتخاب شدند، سپس برای جمعآوری دادههای نهاده ستاده، مقدار منابع در دسترس و سایر اطلاعات مورد نیاز از کشاورزان نمونه، مصاحبه بهعمل آمد. نتایج نشان داد که حجم آب مبادله شده، 5/9 درصد کل آب مصرفی است. متوسط بهبود درآمد کشاورزان بین 15 تا 42 درصد متغیر است. بنابراین انگیزه کافی برای همه کشاورزان برای ورود به بازار آب وجود دارد. از آنجایی که ایجاد بازار آب مانند اجرای بسیاری از سیاستها و اقدامات آب اندوز، بدون طراحی اقدامات پیشگیرانه مکمل، با افزایش مصرف آب همراه است که این موضوع با هدف ملی کاهش در مصرف آب سازگار نیست، اثرات مشترک سیاست سهمیهبندی برداشت آب و ایجاد بازار آب در قالب سناریو 2، شبیهسازی شدند. در این سناریو، میزان کل آب سالانه برای مزارع نماینده گروههای 1 و 2 بهترتیب 30 و 20 درصد کاهش یافت. نتایج نشان داد که با کاهش آب مصرفی، درآمد کشاورزان تنها 8 تا 11 درصد کاهش مییابد. در حقیقت میتوان از طریق اجرای همزمان سیاست سهمیهبندی برداشت آب و ایجاد بازار آب، هدف کاهش مصرف آب را بدون آن که افت چشمگیری در میزان درآمد کشاورزان دیده شود، محقق ساخت. آب صرفهجویی شده میتواند بهمنظور اهداف حفاظتی و تأمین بخشی از حقابه محیط زیستی بهکار گرفته شود. در این زمینه نصب کنتور، تحویل حجمی آب و بهطور کلی ایجاد یک روش حسابداری مناسب آب در سطح مزرعه و حوضه آبریز، پیش نیاز اجرای سیاستها و اقدامات آب اندوز از جمله ایجاد بازار آب است.</strong>